EXAMEN HAVO 2023 Comentarios
En esta página compartiremos los comentarios sobre las preguntas de los exámenes
HAVO 2023
RESUMEN DE LOS COMENTARIOS
Reunión de profesores para comentar los exámenes centrales HAVO
Los profesores asistentes el 1 de junio comentaron que el examen de HAVO había estado bien elaborado y a la altura de los exámenes anteriores. Los temas tratados son actuales y en general se había practicado lecturas con los temas incluídos. Lamentablemente algunas preguntas abiertas fueron un tanto confusas, por lo que los alumnos perdieron tiempo tratando de encontrar las respuestas. Esta ambigüedad resulta lamentable.
La extensión del examen fue adecuada. El uso del lenguaje en los textos es claro y los temas son adecuados al público escolar meta.
Los comentarios de los profesores se han enviado individualmente al Examenlijn tal como había sugerido el mensaje de CvTE.
Se sugiere que para compartir comentarios sobre este examen se haga uso del formulario incluído abajo en esta página especificando el número de pregunta de examen referido.
Completamente de acuerdo
Hieronder twee punten die ik naar aanleiding van het overleg van 31 mei 17:00uur door heb gezet naar het examenloket:
Betreft: havo examen Spaans tijdvak 1
1) tekst 8 vraag 35 -> in het antwoordmodel staat: “Ze zijn gemotiveerd / ze zijn gepassioneerd” als één mogelijk antwoord. Naar mijn idee (en ook na overleg op met Levende Talen op 31 mei 17:00uur) zijn dit twee verschillende antwoorden en zouden leerlingen die enerzijds ‘ze zijn gemotiveerd’ en anderzijds ‘ze zijn gepassioneerd’ 2 punten moeten krijgen ipv 1 punt -> dit zijn duidelijk twee verschillende punten -> motivatie is de reden, passie is de manier waarop.
2)tekst 5 vraag 22 -> vraagstelling is niet duidelijk dat het antwoord een vergelijking zou moeten bevatten. Er zijn veel leerlingen die de vergelijking niet maken, maar wel de essentie benoemen en begrijpen dat het gedrag van de mensen erg negatief is / kan zijn. Deze leerlingen missen nu hun punt. Hier zou rekening mee gehouden kunnen worden in de normering. Het antwoordmodel is qua antwoord mogelijkheden duidelijk, maar biedt dus geen ruimte voor een punt voor de leerlingen die de vergelijking niet expliciet opschrijven.
Dit klopt. bijna niemand kwam op het idee van vergelijking ook omdat de vraag niet expliciet daarom vraagt. Zij zouden duidelijk vragen:in welke mate de overlast van mensen ten opzichte van dieren is, of zo.