Congres Levende Talen 2025 Schrijf je in!

Inscríbete al Congreso Nacional de Levende Talen

VIERNES 24 DE NOVIEMBRE

Congres Levende Talen 2025

Tendremos una gran variedad de workshops dedicados a todos los idiomas pero además algunos especialmente relacionados con el español. Aquí tienes las descripciones.

 

  • Workshop B5

Een taal leren door te kijken – Wanneer is kijkgedrag effectief?

Het aanleren van effectief kijkgedrag voor taalleren vraagt inzicht in cognitieve processen. Iedere docent kan leerlingen een film laten zien, maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen daar van leren? Neem je deel, dan heb je een eigen laptop nodig en een koptelefoon of oortjes.
Sjoerd Lindenburg
  • Workshop B6

(Meertalig) Creatief Schrijven in de moderne vreemde talen

Wil jij werkvormen “creatief schrijven” ontwikkelen? In deze workshop maak je kennis met uitdagende activiteiten en ontdek je hoe je in verschillende talen creatief kunt schrijven, ook als je die zelf niet spreekt!
Clemens den Boer en Anneke Laboso
  • Workshop B12

Jong geleerd is oud gedaan!

Onderwijs in levende talen in het basisonderwijs is dé kans om leerlingen enthousiast te maken voor andere talen en culturen. De inhoud van deze workshop is tweeledig: je krijgt informatie over mogelijkheden en po-initiatieven voor de talen Duits, Frans, Spaans, Engels, Italiaans, Fries, Limburgs, Papiaments en Nedersaksisch én je gaat aan de slag met een praktijkvoorbeeld waarin deze talen en de nieuwe mvt-conceptkerndoelen aan bod komen. Je maakt kennis met spelenderwijs lesgeven en krijgt tips en inspiratie om zelf een les(-reeks) te ontwerpen over meertaligheid. Voor leraren po en onderbouw vo.
Merel Hollander, Mirjam Günther, Blanca Cano Gonzalez en Carel van der Burg

 

  • Workshop B18

Effectieve ondersteuning bij lees- en spellingproblemen en dyslexie

Presentatie over effectieve aanpakken om leerlingen met lees- en spellingproblemen en dyslexie te ondersteunen bij Nederlands en de vreemde talen op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten.
Alice Visschedijk
  • Workshop B19

Moeten de opgaven bij luistervaardigheidstoetsen in de doeltaal of voertaal?

Als je kijk- en luistervaardigheid bij de moderne vreemde talen wil meten, moet je de opgaven dan in de doeltaal of in de voertaal stellen? Cito bv heeft onderzocht wat het verschil maakt. Wij lichten dit onderzoek en de uitkomsten toe in deze bijeenkomst.
Dennis van den Broek
  • Workshop C1

Kansen voor basisvaardigheden! Project Basisvaardigheden mvt – Taal en Communicatie

Docenten van de werkgroep Taal en Communicatie gaan samen met u aan de slag om te ontdekken hoe we juist binnen de mvt-lessen aandacht kunnen besteden aan de basisvaardigheden van leerlingen.
Nadia Gonzalez et al.